2017. júl 18.

Kockáról kockára - 3 tanulság a LEGO sztoriból

írta: Scherzer Marcell
Kockáról kockára - 3 tanulság a LEGO sztoriból

Érdekes történet a LEGO-é: Fa építőkockákból lett az egyedi termék, üzleti terv nélkül...

50 évvel később majdnem tönkrementek a túlzott innoválásban. A LEGO sztorijának a 3 legfontosabb tanulságát olvashatod...

 

Képtalálat a következőre: „lego”

 

A Dán cég 1949-ben alapult, Ole Kirk Christiansen irányításával. A műanyag kockákat gyártó cég alapítója már 1932 óta fa építő kockákkal foglalkozott - nem sok sikerrel...

A névválasztás

34-ben lett a vállalat neve LEGO, ami a "leg godt" kifejezésből jön, jelentése: játssz jól! Ole Kirk-nek fontos volt, hogy a gyerekek tanulva játszanak, sőt már a kezdetektől ez volt a célja...

A 50-es évek közepétől hatalmas kockázatot vállalva folyamatosan kísérletezgetett valami új, jobb játékrendszer kialakításán.  Valami újat, jobbat akart létrehozni. Egy olyan játékrendszert, amibe nem csak egy játékot lehet belerakni, hanem több elemet is...

Ekkor jött a LEGO ötlete. Na persze, hosszú kísérletezgetés után lett meg a tökéletes forma és illesztés, de ebben az esetben a lényeg az ötlet megvalósításában volt. Tudni lehetett, hogy sikeres lesz. Az utolsó családi vagyonból pedig egy második műanyag öntő gépet vásárolt, és el is kezdődhetett a sorozatgyártás. 58-ra készült el a ma is kapható kocka.

Siker

Az új játék nagyon hamar a gyerekek kedvencévé vált, futótűzként terjedt. Olyan szinten, hogy Christiansen gyerekének, Godfriednek nem is volt ideje igazi stratégiát rakni a LEGO-hoz - ment minden magától.

A változás szele

Ugrunk egyet az időben. A vállalat a 90-es évekig nagyon sikeres volt, itt kezdett először látszani a valódi tervezés hiánya. Az ugrásszerű növekvés kezdett megtorpanni, és nem igazán tudták mitévők legyenek a LEGO vezetői a hirtelen jött stagnálással.

Ekkor egy indokolt, de teljesen kapkodós stáb és stratégia csere következett a vállalat életében: Úgy döntöttek, többé nem az eredetileg is LEGO-t imádó 5-9 éves fiúkra építenek tovább.

A világ ekkorra felgyorsult, és a számítógépes játékok lettek a gyerekek új kedvencei. Kevésbé volt izgalmas a LEGO, nehezebb volt megütni minden gyerek ingerküszöbét. Na persze ez nem is lett volna gond, ha a LEGO új válságstábja hirtelen nem az összes gyereket akarta volna megkapni magának...

Kapkodó innováció következett, és hízelgően beszélünk a LEGO akkori teljesítményéről, ha azt mondjuk: 20 új projektből talán ha 1 sikeres lett átlagosan. Ez nagyon nem egyezett a korábbi számokkal, és a LEGO vezetői 2004-re több száz millió dán koronát buktak emiatt.

1. tanulság: NE kapkodj az innovációval

Az innováció nagyon fontos persze, de ha kapkodsz azzal nagyon sokat árthatsz a cégednek. A LEGO-t talán még a mai napig sem kell emlékeztetni erre. Nem csak, hogy a számítógéppel játszó fiúkat sem sikerült magukhoz édesgetni új "izgalmas" játékokkal (szerintük izgalmas), de pont hogy a nagy változás miatt még a régi nagy LEGO rajongókat is sikerült ellökniük maguktól. A régiek úgy érezték, ez már nem ugyanaz a LEGO, mint volt...

 Képtalálat a következőre: „lego”Képtalálat a következőre: „lego”

2. tanulság: Tervezz a pénzügyekkel

Amikor a LEGO-nál 2004 környékén beütött a totális válság, és a cég életben maradása volt a tét (vagyis hogy ne kelljen szétdarabolva eladnia a Billundi családnak), akkor kiderült egy nagyon fontos hiányosság a LEGO-nál. Általában előbb gondolkodtak, mint csináltak az utóbbi 50 évben. Többségében fogalmuk nem volt arról, hogy melyik termék hoz a legtöbbet és melyik totális bukás. Éppen ezért egy vadi új pénzügyi számításnak köszönhetően a termékek 70%-át leselejtezték, és nem gyártottak belőlük többet egy jó ideig...

3. Tartsd meg a hagyományokat

A válság folyamán sok butaságot követett el a LEGO, köztük például az eredeti LEGO emberkéket is le akarta váltani, sőt ezer féle szuperhőssel kísérletezett. Nagy baklövés lett volna az eredeti LEGO emberkét leváltani, de erre rájöttek azóta: A mai napig még mindig ugyanaz az ember alakja, és ez még sokáig így is marad... :) 

 Ha szeretnél hasonló sztorikat olvasni, kövesd a Read It Facebook oldalát !

Képek forrása: shop.lego.com , lego.com

Szólj hozzá