2017. aug 03.

Végzetes hiba a marketingben: A rossz célzás - sztori

írta: Scherzer Marcell
Végzetes hiba a marketingben: A rossz célzás - sztori

Végzetes hiba lehet egy vállalkozás életében, ha rossz célközönségnek reklámoz, hirdet - ugyanis folyamatosan pénzt önt ki az ablakon... 

Érdekel az üzleti világ? Akkor nézzünk meg erre egy remek példát Dan Kennedy könyvéből!

 

puncs.jpg

Biztos vagyok benne, hogy láttál már rosszul célzott reklámkampányt... Vagyis olyat, ami éppen nem Neked szól. Egyébként a legtöbb plakát ilyen, amit szerte a városban láthatsz. Bár nagyvállalatoknak még mindig van értelme plakátokra költeni, de egyre kevesebb. Abból a pénzből egy egész országot átfogó, kreatív reklámkampányt lehetne indítani online, de erre majd hamarosan rájönnek ők is.

Remek példa erre a Puncs.hu reklámkampánya, ami próbálja bemutatni a Sugar Daddy-Sugar baby életérzést, és átadni hogy ez milyen jó. (Röviden: A Sugar daddy gyakran családos gazdag ember, aki eltartja a Sugar babyt - egy fiatal lányt - cserébe pedig mindent megkap tőle, amit szeretne.)

Egy Puncs.hu reklámkampánynak a legtöbbünk nem célközönsége, mégis így próbálnak terjeszkedni, plakátokkal. Érdekes, kíváncsian várom 5 év múlva hol fognak tartani (és hol fognak reklámozni).

Térjünk rá Dan Kennedy példájára, mert szerintem ez jól bemutatja a rossz marketing célzást

Ki az a Dan Kennedy?

Ha ismered Wolf Gábort és munkásságát, talán egyszerűen úgy tudnám bemutatni, hogy Dan Kennedy az amerikai Wolf Gábor (vagy Wolf Gábor a magyar Dan Kennedy?).

Nagyon népszerű és híres amerikai marketing szakértő, rengeteg olyan könyve van amit érdemes elolvasni. Én például most "A tökéletes marketingterv kisvállalkozóknak" című könyvét olvasom újra, mindig ihletet tudok kapni 1-1 ilyen sztoriból amiken keresztül tanít...

Sztori: Szőnyegtisztítás albérlőknek 

Dan Kennedy ebben a fejezetben a DM levelek (postai levelek) hatékonysága mellett érvel, és felhozott 3 példát ami nem működött. A 3 példában közös, hogy mind a rossz célzáson bukott el. (Igen, még DM levelet is lehet rosszul célozni).

Egy szőnyegtisztítással foglalkozó úriember azt mondta, hogy nem működik a DM. Amikor átvizsgálták a célzott területet, akkor kiderült: A környéken lakók 70%-a nem tulajdonos, hanem szimplán bérlő.

Hamar kiderült, hogy a szolgáltató azért ezt a körzetet választotta, mert közel volt az irodájához. Kennedy tanácsára körbementek a környéken, mintha házat akarnának venni.

Sok olyan házat láttak, amire ráfért volna a felújítás. Na persze a bérlők nem is annyira voltak igényesek a házakra, mert nem volt a sajátjuk. Én sem érezném úgy, hogy mindent nekem kell felújítani egy albérletben... 

Itt nem a DM üzenetet kellett módosítani, hanem szimplán a címeket. Találtak egy olyan környéket a közelben, ahol gyönyörűen ápolt kertek és szép házak voltak, ők biztos jóval igényesebbek a benti tisztaságra is. 

Az eredmény? 0,25% válaszadás helyett 2,5 százalék. Ez 10x-es forgalomnövekedést jelent egy apró tényező miatt.

Tanulság

Mindig válaszd meg alaposan, hogy hogyan és kiknek kommunikálod az üzeneted. Lehet, hogy az üzenettel van gond, de az is lehet hogy a célzással. A marketing nem változott, csak az eszközök. Régen DM, most a Facebook (bár a DM kezd újra divatba jönni, épp tesztelem). 

Szólj hozzá

marketing érdekes könyvek üzleti könyvek